Czy nadajesz się na przedsiębiorcę?
W czasach, gdy tak trudno jest o pracę stałą i to w dodatku jeszcze dobrze płatną, bardzo dużo osób decyduje się na to, by założyć jakąś swoją własną działalność. Oczywiście jest to proces dosyć skomplikowany, bo zakładanie działalności zawsze wiąże się z biurokracją, załatwianiem sporej ilości spraw, z całą organizację, ale faktycznie być może jest to dobry pomysł, bo sami jesteśmy sobie przełożonymi. Czy jednak każda osoba nadaje się do tego, by zostać przedsiębiorcą? Czy każdy by się w takiej roli sprawdził? Z całą pewnością nie. Przedsiębiorca to zawód jak każdy inny, a więc do niego również trzeba się nadawać. Niektórzy nadają się na lekarzy ? uwielbiają pomagać innym i czują do tego powołanie. Niektóre osoby tak kochają języki obce, że decydują się na to, by zostać tłumaczami, bo robią to dobrze i tym się właśnie interesują. Natomiast przedsiębiorcą zostaje ten, kto ma tak zwaną dobrą głowę do interesów. Jakie jeszcze cechy powinien posiadać dobry przedsiębiorca? Powinna to być osoba bardzo dobrze zorganizowana. Jeśli jesteś więc osobą robiącą wszystko na ostatni moment i osobą, która nieustannie czegoś szuka, coś zapodziewa, nie może znaleźć ważnych dokumentów to niestety takich cech należałoby się wyzbyć zakładając własną firmę. Dobry przedsiębiorca musi również mieć ?nosa? do ludzi, których zatrudnia, musi mieć raczej ograniczone zaufanie, musi być osobą działającą sprawnie, konsekwentnie, jak również musi być osobą, która potrafi przewidywać. I tutaj wypadałoby się na chwilkę zatrzymać, bo właściwie wiele osób pomyśleć może, że przedsiębiorcom zdolności przewidywania wcale nie są potrzebne ? od tego są wróżki oraz wróżbici, którzy z daty urodzenia czy z linii papilarnych próbują odczytać ludzką przyszłość. A co wspólnego z przewidywaniem ma przedsiębiorca?
Przedsiębiorca musi umieć przewidywać
Jak się okazuje ma i to bardzo dużo. Przedsiębiorca musi umieć przewidzieć sytuację swojej firmy na rynku. Oczywiście nie mówimy tutaj o dokładnych prognozach, ale chociaż przybliżonych. Musi on śledzić rynek, by zaangażowany w jego rozwój, ale nie tylko w przypadku swojej firmy, ale też firm konkurencyjnych, które mają przecież kluczowy wpływ na rozwój rynku. Na szczęście w przewidywaniu kondycji firmy i sytuacji na rynku pomagają przedsiębiorcom tak zwane modele prognostyczne, które tworzy się z kolei na podstawie badań sytuacji na rynku. Takie badanie rynku jest więc niezbędne, bo pozwala wysnuć odpowiednie wnioski i analizy, na których przedsiębiorca z kolei może się opierać planując jakieś inwestycje. Załóżmy dla przykładu, że modele prognostyczne przewidują bardzo dobrą sytuację danej firmy na rynku. Biorąc pod uwagę badanie rynku, a raczej analizy z niego wynikające, w których skład wchodzi zarówno dana firma jak i konkurencja, to przedsiębiorca może takim wynikom zaufać i może zaplanować wówczas inwestycje, które tę sytuację firmy w przyszłości jeszcze bardziej polepszą. Jeśli natomiast badanie rynku pozwoli stworzyć niekorzystne dla firmy modele prognostyczne, to może to uchronić przedsiębiorcę nawet przed bankructwem.